Wednesday, October 5, 2011

Loan Shark dari Kuwait

Gua ada sorang member lama...nama dia Pak Long...

Nak kata rapat taklah rapat pun, sebab gua rasa dah lebih 7 tahun gua tak jumpa pak long ni. Last sekali gua nampak muka dia pun masa diploma dekat UiTM Puncak Perdana semasa zaman pemerintahan Ibrahim Abu Shah (abang misai) tu. Masa tu, Puncak Perdana masih lagi hijau, berhutan sana-sini & ada la dua tiga bijik kedai koboi yang menjual makanan untuk budak-budak puncak perdana yang sangap adanya.

Jadi, selepas gua habis diploma (takdenya 3 pointer pun), gua pindah Shah Alam dan lepas tu gua memang tak nampak la muka si Pak Long ni. Nak call? Buang karan gua call Pak Long apahal?!! Sapa lu Pak Long?? Heheh...pergi jahanam!

Masa berlalu...berlalu dan lalu lagi sehinggalah zaman Mark Elliot Zuckerberg mencipta facebook @ FB @ Fesbuk bak kata budak-budak indie yang stylo & minat pada fotografi dengan tambahan lighting di sana sini. Begitu jugalah dengan orang-orang yang nak berniaga secara online ni( termasuk gua), berniaga macam-macam kat sini. Contohnya, buat bisnez fotografi, jual kain, jual kuih, jual jam, jual beg & juga jual orang dengan promosi harga pecah amanah. Memang sesak facebook sekarang nih...

Terbaru, gua ada nampak orang bank buat iklan pasal Personal Loan pulak...macam biasa, gua memang tak perasan juga siapa yang hantar message & post pasal loan ni, so gua delete je...cukup untuk settlekan masalah gua pada hari itu.

Gua ingat dah settle...tapi macam biasalah, orang yang sent benda-benda macam ni takkan give up dengan kita walaupun dah direject berkali kali. Nak jadikan cerita, dua minggu lepas gua ada post gambar-gambar gua masa outing di perlis...sedang menelek-nelek komen-komen pada gambar tetiba gua ternampak satu komen yang datangnya dari orang yang tak pernah ada dalam komen list gua. Komen tu dari Pak Long tadi...Hmm, yang gua hairan bin ajaib, Pak Long ni rajin pulak sampai banyak gambar gua dia komen. Hmm, macam biasa jugak...gua masih buat bodoh & tak balas komen tu...ada ke patut dia cakap gua dah gemuk? hehe

Lepas 2 hari, gua buka semula facebook, gua pergi tengok itu notification dan gua nampak personal/private message dari Pak Long...

Pak long tulis dalam PM beliau:

XXXX .... nanti nak buat loan kahwin roger paklong na. PNB tersenarai dalam GLC malaysia. Paklong jaga loan under Kuwait Finance House. okies? buhbye :):)

What the fuck are you talking 'Roundbout'??

Gua terdiam lalu terfikir...

Mungkin 'KOMEN GAMBAR SECARA PUKAL' ni teknik terbaru mereka untuk mendekati/mendapatkan client...

Semangat anak muda melayu macam gini memang kita mahukan...tapi tak perlu buat-buat layan & komen gambar orang banyak-banyak untuk memberitahu kewujudan anda. Sebelum ni ader lu nak message, call gua...walaupun lu ada dalam friendlist gua? Hahaha...amik!

Dunia...dunia...

-gua-

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.