Thursday, September 29, 2011

Mak...





Inilah mak gua...Junaidah Binti Haji Abdul Rani. Mak gua yang paling gua sayang dalam dunia (sapa tak sayang mak dia kan?) Dalam banyak-banyak gua tangkap gambar, sesekali gua terfikir kenapa gua tak pernah ambil gambar pasal mak gua...Hmm, orang yang selama ni banyak mengajar gua erti susah & senang untuk jadi manusia dalam hidup ni. Teringat gua masa kecik-kecik, gua lah yang paling rapat sekali dengan mak. Nenek pernah bagitahu dulu masa kecik, celik mata je gua dah mula cari mak gua...mak hilang je gua terus menangis,kuat ya amat...Mak gua sampai tolak kereta jauh sikit dari rumah nenek before start enjin, sebab takut gua dengar dia nak pegi kerja...Hahah!

Masa kecik sampai la habis sekolah, hidup gua memang dengan family di pekan Ipoh & gua memang rapat dengan orang tua gua, lebih-lebih lagi mak. Gua lah yang selalu teman mak ke mana saja mak pegi, dari jalan kaki, naik bas, teksi sampai la gua dah ada lesen racing, gua akan bawa mak. Jangan terkejut, gua memang tag team dengan mak gua kalau pergi pasar kat Super Kinta tu. Lepas habis SPM, gua dengan rasminya jadi driver untuk mak gua, pegi hantar & jemput dia pegi kerja (mak gua cikgu sekolah). Petang pulak, gua teman mak pergi mengajar kelas Tuisyen, tapi mak cakap gua tak boleh jadi cikgu, sebab gua ni selalu buat lawak & budak-budak tak jadi belajar (betul cakap mak, gua sekarang keje jadi Graphic Artist) Petang habis tuisyen, gua teman mak beli makan malam atau lepak makan dekat Restoran Sabar Menanti (masa tu dekat Railway) takpun di Greentown & bila dah sampai di rumah baru la ada masa pulak untuk member2. Member pun tak kacau gua sampai malam sebab diorang tahu gua takkan layan. Masa siang gua hanya untuk family... :)

Sampailah gua dapat masuk U, gua dah mula jauh dari mak gua...Mak pun tak selalu call, mungkin nak gua belajar hidup sendiri & belajar jadi orang. Macam-macam jadi dekat gua..baik...jahat...suma pun jadi. Perubahan pada diri gua memang ketara masa gua dah jauh. Bila balik kampung pun, gua tak lekat rumah. Mostly banyak masa pun dengan member-member. Kadang-kadang, dalam 3 hari gua balik...sekali je gua dapat borak & makan dengan mak. Kesian juga dekat mak, tapi mungkin masa tu gua tak fikir apa...gua fikir enjoy...

Manusia makin lama makin berubah...Sama la juga dengan gua. Satu malam (masa ni gua tengah sambung Degree kat Shah Alam), mak sakit...Sakit yang memang pelik, keracunan hati...Mak tak berapa sihat, mata...kulit suma jadi warna kuning...& buat pertama kali gua terdiam & menangis setelah lebih 10 tahun gua simpan air mata gua. Terus terang gua cakap, takde siapa yang boleh buat gua menangis kecuali mak...Walaupun orang maki, kutuk, ejek & pukul gua sampai lunyai...air mata ni memang takkan keluar kecuali kata-kata dari mak or something that related to her. Selepas hari tu, gua betul-betul berubah. Gua janji pada diri sendiri yang masa sudah sampai untuk gua fikir & jaga family...lebih-lebih lagi mak. Sesibuk mana pun gua, mak & family are first. Gua mau berubah & gua sayang mak...

Alhamdulilah, mak akhirnya sihat & gua rasa betul-betul bersyukur. Mungkin kalau tak jadi semua ni, gua still lagi manusia yang sama..lalai & lupa pada tanggungjawab gua. Walaupun sekarang sudah bekerja, gua akan cuba sedaya upaya untuk pulang ke kampung, menjenguk mak, abah & family. Kadang-kadang mak pelik juga , kenapa gua tak selalu keluar rumah dan jumpa member-member kampung bila gua balik. Gua just cakap gua letih nak keluar...tapi jauh disudut hati, biarlah gua habiskan cuti yang singkat ni dengan mak & family...

Sebab gua tahu, susah & senang...family tetap ada bersama gua...

Mak, maafkan segala dosa-dosa, halalkan makan minum & terima kasih sebab jadikan gua orang yang berguna...

Ikhlas,
-Gua-

p/s: Minggu ni mau balik kampung...nak hang out with parents, baru cool!




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.